InSiide – Over bedrijfsculturen en perfect matches tussen kandidaten en werkgevers

Posted by

Het overkomt je in HR wel eens dat je een paar maanden nadat je een schijnbare topkandidaat in dienst hebt genomen, je tot de vaststelling komt dat er echt geen culturele fit is met het bedrijf. Vaak kon hij/zij niet in het team aarden; verwachtte minder of meer structuur, meer sturing door zijn teamleider of dacht je nieuwe, supergemotiveerde medewerker juist in een zelfsturend team terecht te komen. Als het dan uiteindelijk geen succesverhaal wordt, is het natuurlijk jammer omdat het sowieso leidt tot ontslag en ontgoocheling of zelfs verbittering. Daarom is het belangrijk om zo snel mogelijk de vinger op de wonde te leggen om verdere aantasting van de teams te voorkomen.

Wat is dat eigenlijk, “cultuur” ?

We spraken hierboven over culturele fit, en daarmee bedoelen we passen bij de bedrijfscultuur, maar een echte definitie kan daarvan niet gegeven worden. Het is eerder een gevoel, een sfeer. Eigenlijk kan je het best omschrijven als het gedachtegoed en de handelingen van je collega’s op de werkvloer in het licht van het gemeenschappelijke doel en de waarden waarachter ze zich scharen, het is het kloppend hart van de onderneming. Het is een beetje zoals religie; ontastbaar, een gevoelskwestie. En je weet wat mensen doen voor een religie… Het ergste lot van een bedrijf is geen gemeenschappelijk doel, passie of ziel te hebben. Indien er geen ‘hart en ziel’ is, is er ook geen inzet. Op lange termijn ben je dan gedoemd te verdwijnen.

Je begrijpt het al: Bedrijfscultuur is primordiaal. Je kan dan ook beter meteen de juiste mensen aanwerven. Mensen waarvan je buikgevoel als recruiter zegt: welkom thuis !

fculture fit puzzle

Waarom loopt het dan wel eens fout ?

Zoals eerder vermeld is bedrijfscultuur moeilijk te definiëren, het gaat om een ‘feeling’. Zowel voor werkgever als kandidaat is het moeilijk om enerzijds de sfeer correct over te brengen of er hoogte van te krijgen.

IT is ellende, zeker voor een recruteerder. Boeiend, maar ellendig. Iedereen zit in dezelfde vijver te vissen. Als dan plots de ideale kandidaat op de proppen komt met x-aantal jaar ervaring binnen een bepaald niche domein, dan kom je wel eens in de verleiding om het niet zo nauw te nemen met de cultural fit. Daarbij komt nog de druk van de lijnmanager die toch absoluut binnen de maand een bijkomende .Net of SharePoint medewerker nodig heeft, bijvoorbeeld, om zijn project rond te krijgen. Kom dan zeker niet in de verleiding om een aantal stappen over te slaan en doe zeker alle checks op het vlak van persoonlijkheid, compenties en bedrijfscompatibiliteit !

Bovendien is het recruteringsproces ook zoiets als een paringsdans. Beide partijen zijn ‘dressed to kill’ en willen te allen koste verleiden. De werkgever schildert een mooi plaatje af en de werknemer probeert zijn beste beentje voor te zetten om meegenomen te worden naar de volgende ronde en zijn opties open te kunnen houden. Soms zijn er wel een aantal duidelijke signalen die bij vele recruiters én kandidaten de rode lamp zouden moeten doen branden. Hoed u voor uitspraken zoals:

‘Indien je mij aanwerft, breng ik x nieuwe klanten of medewerkers mee’
‘Je zal nog lang moeten zoeken eer je iemand met mijn ervaring vindt’
‘Deze job is een unieke kans voor jou. Twijfel niet te lang of je laat ze aan je neus voorbij gaan.’

Pochers en bluffers krijgen zelden ergens voet aan de grond. Ze jobhoppen omdat ze wind verkopen en niet concreet kunnen worden. Het zijn fervente kopers van de ‘for dummies’ boekenreeks. Anderzijds heeft elk bedrijf wel vuile hoekjes. Vind ze voor je tekent. Laat je niet onder druk zetten en stay cool.

Kandidaten en recruiters, blijf alert! Het is jullie beider belang om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van hoe samenwerken in de praktijk er aan toe zou gaan.

business insider job

 

Voorkomen is beter dan genezen !

De compatibiliteit met het bedrijf is vaak een inschatting die gemaakt wordt door recruiter en kandidaat op basis van een buikgevoel en vaak is de eerste indruk de juiste. Maar hoe kunnen we proberen dit te objectiveren? Er zijn een aantal hulpmiddelen zoals cultuur- of persoonlijkheidstesten, vragenlijsten enz die ter ondersteuning kunnen worden ingeroepen. Maar daarvan gebruik! Daarnaast heb je zelf toch ook een aantal dingen in de hand gedurende het aanwervingsproces of tijdens de onboarding om zo snel mogelijk alarmsignalen op te pikken.

Wees bijvoorbeeld niet bang om de grenzen te onderstrepen waarbinnen de kandidaat dient te functioneren. Zet de tekortkomingen van het bedrijf zelfs in de verf, zodat je kandidaat heel goed weet waaraan hij zich kan verwachten. Hang je vuile was buiten ! Misschien ziet je kandidaat dit wel als een uitdaging of kans om de werking te verbeteren !

Wees ook niet bang om de waarden en doelstellingen van je bedrijf duidelijk te maken via alle mogelijke kanalen; social media, website en vooral: je vacature ! Zet desnoods in je vacature waar je NIET naar op zoek bent, bij voorkeur op ludieke manier.
Sta als recruiter op je strepen, zelfs al sta je onder druk om die o zo gegeerde IT’er te vinden. Trust your gut feeling !

Aan kandidaten geef ik de raad extra kritisch te zijn. Stel de vragen die anderen niet durfden te stellen. Informeer je via alle mogelijke touch points die het bedrijf heeft: sociale media; kantoren, collega’s, klanten, concurrenten. Probeer erachter te komen hoe je gemiddelde werkdag er zou uitzien bij je nieuwe werkgever. Wees opmerkzaam voor alle details die je ervaart tijdens het sollicitatieproces. Bezoek het toilet en ga langs de koffiemachine, dit zijn de cruciale plaatsen in het bedrijf.
En als het dan toch tot een aanwerving komt, luister en praat! Voorzie voldoende momenten om elkaars verwachtingen te leren kennen en aan elkaar te wennen.

Ten slotte heeft niemand er baat bij als het geen goed huwelijk wordt. Maar als de klik er is, kan het een vruchtbaar huwelijk worden !

Kathleen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s