SEO: Tips voor de basics

Posted by

Bij het bouwen van een nieuwe website kunnen SEO-modules geconfigureerd worden die ervoor zorgen dat er metatags gebruikt worden, de metadescription automatisch gegenereerd wordt en dergelijke, maar daarmee is de kous niet af. SEO is een langetermijnoefening en vraagt de nodige aandacht. Begin echter bij de basics en lees hieronder wat allemaal belangrijk is wanneer je van je baas de vraagt krijgt de website te optimaliseren.

Leef je in

Ofwel plaats je jezelf in de schoenen van iemand die op zoek is naar diensten die jullie bieden, ofwel vraag je aan een iemand uit je entourage (die niet verbonden is met het bedrijf) te zoeken naar een bedrijf dat jullie diensten aanbiedt. Zo zie je welke zoekwoorden deze persoon intypt en bij welke bedrijven hij of zij uitkomt. Het doel: die persoon bij jouw website krijgen.

Bijvoorbeeld: “Je wil een responsieve website laten bouwen”

“Je wil een web agency die een bepaald certificaat heeft”

Tip: veel mensen proberen hun zoekopdracht te beperken tot een regio. Zorg dus dat de regio waarin jouw bedrijf gevestigd is ook naar boven komt in de SEO.

De homepage: de main entrance van het huis.

De paginatitel van de homepage is veruit een van de belangrijkste componenten. Bij bedrijven staat hier vaak gewoon de naam van het bedrijf en ‘Welcome, ‘Choose your language’, of ‘Belgium’. De titel van de homepagina kan, maar hoeft niet per se de bedrijfsslogan te zijn. Houd het bij de essentie: wat is jullie bedrijf? Probeer naast je bedrijfsnaam met een korte maar krachtige beschrijving van je bedrijf te komen.

Het belang van paginatitels

Zoek een titel met goede keywords waar je op gevonden wil worden. Werk in je tekst ook met headers. Dit maakt de tekst scanbaar voor Google. Zorg dat in H1 al een trefwoord in staat waar je op gevonden wil worden. Als de back-end van je website een SEO module bevat, moet je checken of dit automatisch wordt gedaan of niet. De paginatitel wordt vaak gelijkgesteld met de titel van je tekst, maar dit hoeft niet zo te zijn. De paginatitel is de titel die op je tabblad verschijnt, niet de titel van je tekst. Hier kun je veranderingen aanbrengen (zie: een titel bedenken met relevante keywords).

De paginatitel is hier Drupal web development. De titel van de tekst en het content type in de back-end is ‘/Drupal’.

http://www.uniway.be/3995969

http://www.uniway.be/products-and-technology/products/drupal

Aan jou om te raden welke url Google liever heeft…

Metadescription & metatags

Google hecht veel meer belang aan de metadescription dan aan zoekwoorden (metatags). Bij een metadescription geef je immers een korte beschrijving van je activiteiten en zul je geneigd zijn om relevante info te geven. Metatags zijn gewoon keywords en daar kan men te gemakkelijk irrelevante tags zetten. Dit betekent natuurlijk niet dat je geen metatags moet ingeven!

Het kan zijn dat de SEO-module van je website standaard de eerste paragraaf van de pagina overneemt als metadescription. Check dit best eerst voor je wijzigingen doorvoert. De metadescription is trouwens ook de ‘samenvatting’ die getoond wordt bij de zoekresultaten in Google.

Blijven gaan

SEO-optimalisatie is geen taak met een opleveringsdatum. Het is een langetermijn oefening en je moet er vaak genoeg mee bezig zijn. En ook al staat jouw SEO op punt, concurrenten zijn er altijd mee bezig. Leer jezelf die discipline aan, en blijf gaan. Heb je hulp nodig om te van start te gaan? Aarzel dan zeker niet om ons te contacteren. Wij zorgen ervoor dat jouw website ook écht gezien wordt!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s